LIKE/FOLLOW Giedo

     

13 February 2013

Exclusive interview: Giedo van der Garde

- English translation below -

Giedo van der Garde komt woensdag voor de tweede dag op rij in actie voor Caterham. Tijdens de tweede testdag op Jerez hoopt de Nederlander veel kilometers te maken om met name de banden onder de knie te krijgen. Formule 1 sprak exclusief met hem. 



Hoe is je eerste testdag verlopen? 

“Prima, ik heb niets te klagen. We wisten van te voren dat we niet al te hoge verwachtingen moesten hebben en dat we dus niet opeens in de middenmoot zouden eindigen. Bovendien staat zo’n eerste testdag vooral in het teken van systeemcheck, installatierondes, noem maar op. Maar al vrij snel, was alles in orde en konden we aan de bak. Helaas hebben we twee keer veel tijd verloren doordat zowel links als rechts een deel van de vloer afbrak. Dat moest gelijmd worden, en weer op de auto gezet. En de tijd tikt door. Dat is jammer, maar desondanks hebben we toch een redelijk programma kunnen doen.” 

Hoe heb je de nacht van maandag op dinsdag geslapen? Het was je eerste officiële werkdag als Formule 1racecoureur van Caterham. Een bijzonder moment? 

“Ik was een beetje gespannen. Werd af en toe wakker, maar verder wel prima hoor. Het was ook wel spannend om de auto te presenteren voor al die pers. Het is toch weer anders dan voorheen. Maar daarna gaat de knop.” 

Je vriendin en familie was niet aanwezig. Bewust? 

“Ja, alleen Carlos, mijn trainer, was er. Ik ben hier natuurlijk om mijn werk te doen. Ik heb er niets aan dat zij er zijn en voor hun is er ook weinig aan om me alleen maar rondjes te zien rijden.” 

De auto is anders van kleurstelling ten opzichte van vorig seizoen. Wat vind jij ervan? 

“Cool! Hij valt wel op nu. De kleur van vorig jaar was iets te donker, waardoor het op televisie soms net zwart leek. De kleur nu is oké. We hebben er ook goede respons op gekregen.” 

Hoe stap je vervolgens in de auto? Realiseer je je dan dat je je droom eindelijk verwezenlijkt? 

“Bij het wegrijden moest ik wel lachen, ja. Natuurlijk. Na al die tijd is het me toch gelukt. Maar al snel kom je in een ritme en vergeet je dat. En ben je al gauw aan het werk en probeer je met het team stappen te maken.” 

Hoe groot is het verschil tussen deze auto en die van vorig jaar? 

“De wagen voelt anders aan. De voorkant voelt goed, geeft me een fijn gevoel. Maar aan de achterkant moeten we aan de afstelling werken, want dat is nog niet naar mijn zin. De Pirelli-banden zijn ook compleet anders dan ik gewend ben. Het rubber is van een heel andere constructie, waardoor je voor meer grip hebt. Dat heeft tijd nodig om dat onder de knie te krijgen. Maar daar zal ik niet de enige in zijn. Daarnaast moeten we de komende testdagen goed gebruiken om de beste afstelling te vinden en een goede racepace te creëren.” 

Eén van de procedures die je geoefend hebt, zijn de starts. Hoe ging dat? 

“Dat ging heel goed. Ik had er nog weinig ervaring mee. Alleen tijdens de rookietest in Abu Dhabi heb ik het een paar keer gedaan. Dat was een drama. Maar nu was het team erg tevreden. Ze zeiden: we weten niet wat je gedaan hebt in de winter, maar je bent enorm vooruit gegaan.” 

Het was voor alle coureurs natuurlijk een drukke dag. Maar zijn er nog rijders geweest die je gefeliciteerd hebben? 

“Ik heb bijna niemand gezien, zo weinig tijd heb je. Maar Nico Hülkenberg kwam me feliciteren en de jongens van Toro Rosso ook.” 

Het zijn hectische dagen geweest voor je. Zo kort voor de test. Heb je desondanks wel mee gekregen hoe enthousiast Nederland is nu er weer een landgenoot Formule 1 rijdt? 

“Dat is super mooi om te zien. Andersom ben ik ook trots om voor Nederland uit te komen. Wat dat betreft ben ik ook een rasechte Nederlander, nuchter als wat en ik ben dan ook geenszins van plan te veranderen. Ik wil blijven wie ik ben.”





Exclusive interview: Giedo van der Garde


On Wednesday it is the second day that Giedo van der Garde will be in action for Caterham. On the second test day at Jerez the Dutchman hopes to drive quite a lot of kilometers to get the feeling of, mainly, the tyres. Formule 1 had an exclusive interview with him. 



How did your first testing day go? 

‘Fine, there is nothing to complain about. We knew from the beginning not to keep up expectations that are too high, and that we wouldn’t end up mid field all of a sudden. Besided, a first test day is mainly focused on system check, installation laps, you name it. It didn’t take long though, till everything was ok and we could be full on. Unfortunately we lost a lot of time twice because both left and right, part of the floor broke down. It had to be glued and put back on again. And time goes on. That is a pity, but despite of that, we still have been able to do a decent test program.’ 

How did you sleep in the night from Monday till Tuesday? It was your first official working day as a Formula 1 driver for Caterham. A special moment? 

‘I was a little tensed. I woke up every now and then, but apart from that I was fine. It was exciting to present the car in front of so many press. It’s different than it was before, but after that you just go for it.’ 

Your girlfriend and family were not present? This was for a reason? 

‘Yes, just Carlos, my trainer, was there. I am here of course, to do my job. There is no reason for them to be there, it doesn’t add anything for me and for t hem it must be boring to just see me driving laps. 

The colours of the car are slightly different compared to last season. How do you like it? 

‘Cool! It stands out now. Last year’s colour was a bit too dark which made it look black on telly sometimes. The colour is fine now. We did get good reactions about it.’ 

How does it feel when you get in the car then? Do you realize that your dream finally came through? 

When I drove off yes, I had to grin. Of course. After all this time I did it. But it doesn’t take long till you get in the rhytm and you forget all that. You’re at work pretty soon and you try to make steps forward with the team. 

How big is the difference between this car and the one of last year? 

‘The car feels different. The front feels good, it makes me feel happy. But we do have to do some work on the back end, it isn’t quite how I want it. The Pirelli tyres feel completely different to how I was used to. The rubber seems to have a totally different construction , it gives you more grip up front. It takes time to get the feeling of this. But I won’t be the only one experiencing this. Besides that we have to use the testing days to find the best set up for the car and to create a good racing pace.’ 

One of the procedures you practiced on are the starts. How did this go? 

‘It went really well. I didn’t have a lot of experience on that. Only during the rookie test in Abu Dhabi I tried it a few times. It turned out a drama. But now the team was satisfied. They said: ‘We don’t know what you’ve been doing over the winter, but you improved a lot’. 

It was a busy day for all drivers of course. Have there been drivers he came up to you to congratulate you? 

‘I have hardly seen anyone, you have so little time. But Nico Hülkenberg came to congratulate me and the Toro Rosso boys as well.’ 

It’s been hectic days for you. This short before testing. However, have you been aware of how enthousiastic Holland is now that there’s finally a Dutch driver again? 

‘That is so great to see. The other way round, I am very proud to represent Holland. Concerning that, I am a Dutchman in heart and soul, down to earth, and I do not intend to change at all. I want to stay who I am.’


Credits: Formule 1 magazine / Translated: giedovandergarde.net
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Where do you think Giedo will finish in China, his 3rd race?

in range..
16 - 220%
11-150%
1-100%

Test Calendar 2013

 Circuito Permanente de Jerez – February 5 - Giedo: 1:21.915 - 64 laps
 Circuito Permanente de Jerez – February 6 - Giedo: 1:21.311 - 88 laps
 Circuito Permanente de Jerez – February 7 - Charles: 1:22.352 - 57 laps
 Circuito Permanente de Jerez – February 8 - Charles: 1:21.105 - 109 laps
 Circuit de Catalunya – February 19 - Charles: 1:27.534 - 49 laps
 Circuit de Catalunya – February 20 - Charles: 1:26.243 - 102 laps
 Circuit de Catalunya – February 21 - Giedo: 1:26.177 - 93 laps
 Circuit de Catalunya – February 22 - Giedo: 1.27.429 - 50 laps
 Circuit de Catalunya – February 28 - Charles: 1.28.644 - 83 laps

 Circuit de Catalunya – March 1 - Giedo: 1.26.316 - 48 laps
 Circuit de Catalunya – March 2 - Giedo: 1.24.235 - 126 laps
 Circuit de Catalunya – March 3 - Charles: 1.23.115 - 116 laps

Affiliates

  

For all F1 headlines